Religion as a System of Thought: The Open Interpretation System for Existence, the world and phenomena
A religion (any religion) is a system of thought. A system of thought (a religion, a philosophy, a science, or simply a theory) adopts certain basic concepts (doctrines, ideas, theorems, concepts) with which it then structures the interpretation of Existence, the world, and individual phenomena.
Thus, from the outset, a system, even if it formulates an interpretation of the world, completely general, contains and produces, or can produce, all possible interpretations. In this way, it is explained that in the context of a religion, a philosophy, different schools of thought, different perceptions can be manifested historically. Thus, for example, in the context of Buddhism, which at the beginning some of its basic principles are formulated, various interpretations appear later in history. In fact, all these are deduced from the basic principles of the theory and do not belong to time, to history. Their historical formulation is completely coincidental . In the same way, all possible interpretations are extracted from the basic principles of Christianity and the various opinions that are often considered within the context of some "orthodoxy" by "any" official church as heresies are formulated historically.
Thus, religion, as a system of thought, as a worldview, is rather a way of thinking, an orientation, and not a clear and precise (with defined limits) exposition of our perception of the world. It is an open system where various and different opinions can be expressed. Thus, a religion can be a simple interpretation that as a way of thinking belongs to the first phase of religious perception - which perceives everything as a confused whole - but as a system of thought it gives the possibility to formulate perceptions that belong to higher phases of religious perception. Thus, for example, in the context of Buddhism, which at the beginning presents a completely simple and general theory of the world, interpretations that belong to the higher phases of religious perception appear afterwards. Also, in Christianity (and Islam) which religiously, typologically, belong to the fourth phase of religious perception, with the early fathers of Christianity (and the Sufis of Islam) concepts are formulated which belong to the Fifth phase of religious perception.
...
Η Θρησκεία σαν Σύστημα Σκέψης : Το Ανοιχτό Σύστημα Ερμηνείας για την Ύπαρξη, τον κόσμο και τα φαινόμενα
Μία θρησκεία (μία οποιαδήποτε θρησκεία) αποτελεί ένα σύστημα σκέψης. Ένα σύστημα σκέψης (μία θρησκεία, μία φιλοσοφία, μία επιστήμη, ή απλά μία θεωρία) υιοθετεί ορισμένες βασικές αντιλήψεις (δόγματα, ιδέες, θεωρήματα, αντιλήψεις) με τις οποίες δομεί στην συνέχεια την ερμηνεία για την Ύπαρξη, τον κόσμο και τα επιμέρους φαινόμενα.
Έτσι, εξαρχής, ένα σύστημα, ακόμα κι αν διατυπωθεί μία ερμηνεία του κόσμου, τελείως γενική, εμπεριέχει και παράγει, ή μπορεί να δημιουργήσει όλες τις πιθανές ερμηνείες. Με αυτό τον τρόπο εξηγείται πως στα πλαίσια μίας θρησκείας, μίας φιλοσοφίας, μπορούν να εκδηλωθούν ιστορικά διάφορες σχολές σκέψης, διάφορες αντιλήψεις. Έτσι, για παράδειγμα, στα πλαίσια του βουδισμού, που στην αρχή διατυπώνονται ορισμένες βασικές αρχές του, εμφανίζονται στην συνέχεια, στην ιστορία, διάφορες ερμηνείες. Στην πραγματικότητα όλα αυτά εξάγονται συμπερασματικά από τις βασικές αρχές της θεωρίας και δεν ανήκουν στον χρόνο, στην ιστορία. Η ιστορική τους διατύπωση είναι εντελώς συμπτωματική. Με τον ίδιο τρόπο, από τις βασικές αρχές του χριστιανισμού εξάγονται όλες οι πιθανές ερμηνείες και διατυπώνονται ιστορικά οι διάφορες απόψεις που συχνά θεωρούνται στα πλαίσια κάποιας «ορθοδοξίας», από την «όποια» επίσημη εκκλησία σαν αιρέσεις.
Έτσι λοιπόν η θρησκεία, σαν σύστημα σκέψης, σαν κοσμοθεωρία, αποτελεί μάλλον ένα τρόπο σκέψης, ένα προσανατολισμό, κι όχι μία σαφή και ακριβή (με καθορισμένα όρια) έκθεση της αντίληψής μας για τον κόσμο. Αποτελεί ένα ανοιχτό σύστημα όπου μπορούν να διατυπωθούν διάφορες και διαφορετικές απόψεις. Έτσι μία θρησκεία μπορεί να αποτελεί μία απλή ερμηνεία που σαν τρόπος σκέψης ανήκει στην πρώτη φάση της θρησκευτικής αντίληψης – που τα αντιλαμβάνεται όλα σαν ένα συγκεχυμένο όλον - αλλά σαν σύστημα σκέψης δίνει την δυνατότητα να διατυπωθούν αντιλήψεις που ανήκουν σε ανώτερες φάσεις της θρησκευτικής αντίληψης. Έτσι, για παράδειγμα, στα πλαίσια του βουδισμού, που στην αρχή εκθέτει μία τελείως απλή και γενική θεωρία για τον κόσμο, εμφανίζονται στην συνέχεια ερμηνείες που ανήκουν στις ανώτερες φάσεις της θρησκευτικής αντίληψης. Επίσης, στον χριστιανισμό (και στον ισλαμισμό) που θρησκευτικά, τυπολογικά, ανήκουν στην τέταρτη φάση της θρησκευτικής αντίληψης διατυπώνονται με τους νηπτικούς πατέρες του χριστιανισμού (και τους σούφι του ισλαμισμού) αντιλήψεις που ανήκουν στην Πέμπτη φάση της θρησκευτικής αντίληψης.