Samkhya Yoga - Right Meditation and "Samyama"
When people say “Meditation”, “I meditate”, it can mean so many things…
It can mean a State of Existence Complete where we Perceive Reality… it can mean a Way of Seeing… or simply a process (supposed to be at some point completed in a higher level of perception, or state of being).
So, what is Right Meditation? And how is it different from all that people think is "Meditation"?
Right Meditation is both the Act and the Completion of the Absolute State, Attitude, Way of Life...
Let's explain it. After all, what is the Goal of Meditation? Is it not Liberation from all limitations? The Experiencing the Limitless? Freedom?
So as long as in Meditation we operate in the limited and do not go beyond it, we are not meditating... we are thinking.
Meditation exists precisely when all limiting and limiting processes, all limitations are overcome…
So the Right Execution of Meditation (which is to overcome the restrictive-limited processes) is at the same time its End... it is the Completion, the Attainment...
By defining Meditation in this way, where Right Action is Simultaneous and Completion… we understand that Right Meditation is a passage beyond time and every process, it does not happen in time, it does not need time… as long as we are in time, in process, we are at the level of thought…
Patanjali defines it in Yoga Sutra I,2 and I,18, and I,51, and elsewhere...and it is the Seedless Samadhi, the Timeless Samadhi...
The immediate conclusion is that all these (procedures) which people call "Meditation" are not Meditation (in the sense we analyzed above) they are "Concentration", Samyama in the terminology of Panthazali, (dharana, dhyana, samadhi, concentration, meditation, samadhi), which lead to the control of the external nature and the "powers"... Here belong concentrations on objects, visualizations, visual (sound, etc.)... even "self-observation" (which withdraws into the self)... All these are not meditation but Concentration which has as its limit the seeded samadhi, the in-time samadhi.
Patanjali defines it in Yoga Sutra I,17 and devotes all of Part III to this kind of Concentration...
Usually when people talk about Meditation they refer to Concentration... And all the so-called new theories and opinions about Meditation actually have ancient origins and stem from the teachings of Patanjali...
It must be understood that Meditation in order to be achieved, to be completed, requires a "mental evolution" and not a mental process. From the What of the process we must Pass to the HOW of transcending all processes, to arrive at the HE who is Meditating... Of course, all this is valid since our Goal is Liberation from the world of phenomena.
There are people whose Goal is not Liberation but the control of apparent existence. Certainly there is this possibility, founded in the teachings of Patanjali and proven empirically... and that is why there is so much noise about Meditation (or rather Samyama)... But such a goal keeps us in the world of phenomena...
Ultimately it's a matter of choice. The Responsibility is ours (everyone's)… as are the consequences of our choices…
…
Σαμκύα Γιόγκα - Ορθός Διαλογισμός και «Σαμγιάμα»
Όταν οι άνθρωποι λένε «Διαλογισμός», «διαλογίζομαι», μπορεί να σημαίνει πάρα πολλά…
Μπορεί να σημαίνει μια Κατάσταση Ύπαρξης Τελειωμένη όπου Αντιλαμβανόμαστε την Πραγματικότητα… μπορεί να σημαίνει ένα Τρόπο Όρασης… ή απλά μια διαδικασία (που υποτίθεται ότι κάποια στιγμή ολοκληρώνεται σε ένα ανώτερο επίπεδο αντίληψης, ή κατάσταση ύπαρξης).
Τι είναι λοιπόν Ορθός Διαλογισμός; Και πως ξεχωρίζει από όλα αυτά που οι άνθρωποι νομίζουν ότι είναι «Διαλογισμός»;
Ο Ορθός Διαλογισμός είναι ταυτόχρονα η Πράξη κι η Ολοκλήρωση της Απόλυτης Κατάστασης, Στάσης Αντίληψης, Τρόπου Ζωής…
Ας το εξηγήσουμε. Τελικά ποιος είναι ο Στόχος του Διαλογισμού; Δεν είναι η Απελευθέρωση από όλους τους περιορισμούς; Η Βίωση του Απεριόριστου; Η Ελευθερία;
Όσο λοιπόν στον Διαλογισμό λειτουργούμε στο περιορισμένο και δεν το υπερβαίνουμε, δεν διαλογιζόμαστε… σκεπτόμαστε.
Διαλογισμός υπάρχει ακριβώς όταν ξεπερνιούνται όλες οι περιοριστικές και περιορισμένες διαδικασίες, όλοι οι περιορισμοί…
Άρα η Ορθή Εκτέλεση του Διαλογισμού (που είναι να ξεπεράσουμε τις περιοριστικές-περιορισμένες διαδικασίες) είναι ταυτόχρονα και Τέρμα του… είναι η Ολοκλήρωση, η Επίτευξη…
Ορίζοντας τον Διαλογισμό με αυτόν τον τρόπο, όπου η Ορθή Πράξη είναι Ταυτόχρονα και Ολοκλήρωση… κατανοούμε ότι ο Ορθός Διαλογισμός είναι πέρασμα πέραν του χρόνου και κάθε διαδικασίας, δεν γίνεται μέσα στον χρόνο, δεν χρειάζεται χρόνο… όσο είμαστε σε χρόνο, σε διαδικασία, είμαστε στο επίπεδο της σκέψης…
Ο Πανταζάλι το ορίζει στο Γιόγκα Σούτρα Ι,2 και Ι,18, και Ι,51, και αλλού… κι είναι το Σαμάντι χωρίς σπόρο, το Άχρονο Σαμάντι…
Το άμεσο συμπέρασμα είναι ότι όλα αυτά (οι διαδικασίες) που οι άνθρωποι ονομάζουν «Διαλογισμό» δεν είναι Διαλογισμός (με το νόημα που αναλύσαμε πιο πάνω) είναι «Συγκέντρωση», Σαμγιάμα στην ορολογία του Πανταζάλι, (νταράνα, ντυάνα, σαμάντι, συγκέντωση, διαλογισμός, σαμάντι), που οδηγούν στον έλεγχο της εξωτερικής φύσης και στις «δυνάμεις»… Εδώ ανήκουν συγκεντρώσεις σε αντικείμενα, οραματισμοί, οπτικοί (ηχητικοί κλπ.)… ακόμα και η «αυτοπαρατήρηση» (που αποσύρεται στον εαυτό)… Όλα αυτά δεν είναι διαλογισμός αλλά Συγκέντρωση που έχει σαν όριο το σαμάντι με σπόρο, το εντός του χρόνου σαμάντι.
Ο Πανταζάλι το ορίζει στο Γιόγκα Σούτρα Ι,17 κι αφιερώνει όλο το ΙΙΙ μέρος σε αυτό του είδους την Συγκέντρωση…
Συνήθως οι άνθρωποι όταν μιλάνε για Διαλογισμό αναφέρονται στην Συγκέντρωση… Κι όλες οι δήθεν νέες θεωρίες κι απόψεις για τον Διαλογισμό στην πραγματικότητα έχουν πανάρχαια καταγωγή και πηγάζουν από τις διδασκαλίες του Πανταζάλι…
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο Διαλογισμός για να επιτευχθεί, για να ολοκληρωθεί απαιτεί μια «διανοητική εξέλιξη» κι όχι μια νοητική διαδικασία. Από το Τι της διαδικασίας πρέπει να Περάσουμε στο ΠΩΣ της υπέρβασης όλων των διαδικασιών, για να καταλήξουμε σε ΑΥΤΟΝ που Διαλογίζεται… Φυσικά, όλα αυτά ισχύουν εφόσον Στόχος μας είναι η Απελευθέρωση από τον κόσμο των φαινομένων.
Υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχουν Στόχο την Απελευθέρωση αλλά τον έλεγχο της φαινομενικής ύπαρξης. Ασφαλώς υπάρχει αυτή η δυνατότητα, θεμελιωμένη στις διδασκαλίες του Πανταζάλι κι αποδεδειγμένη εμπειρικά… και για αυτό γίνεται τόσος θόρυβος γύρω από τον Διαλογισμό (πιο σωστά το Σαμγιάμα)… Αλλά ένας τέτοιος στόχος μας κρατά μέσα στον κόσμο των φαινομένων…
Τελικά είναι θέμα επιλογής. Η Ευθύνη είναι δική μας (του καθενός)… όπως και οι συνέπειες των επιλογών μας…